loading...
ورماخت سایبری - مرجع نقد جنگ جهانی دوم
نازیسم بازدید : 432 یکشنبه 07 مهر 1392 نظرات (0)

پیش از اینکه به توضیح یگان هاي داوطلب بر اساس ملیت داوطلبان پرداخته شود باید توضیح مختصري از لشکر هاي اس اس وایکینگ  ، نورد و نوردلاند داده شود. زیرا این سه لشکر که افراد آن را سربازان آلمانی و داوطلبان نوردیک تشکیل می دادند، یک یگان ملی محسوب نمی شدند و وابسته به کشور خاصی نبودند و به همین دلیل پیش از بررسی یگان ها بر اساس ملیت داوطلبان به توضیح این سه لشکر پرداخته شده است. لشکر اس اس وایکینگ یکی از ممتاز ترین یگان هاي اس اس و نیروهاي مسلح آلمان بود. این لشکر را می توان نه تنها جز بهترین لشکر هاي نیروهاي مسلح آلمان نازي دانست، بلکه بی شک یکی از ممتاز ترین لشکر هاي شرکت کرده در جنگ جهانی دوم و حتی یکی از بهترین یگان هاي نظامی در تاریخ اروپا است. افراد این لشکر هم از نظر نظامی و هم از نظر ایدئولوژیکی جز ممتاز ترین افراد زمان خود بودند. این لشکر یکی از اولین یگان هاي نظامی آلمان نازي بود که تعداد قابل توجهی داوطلب خارجی را در صفوف خود قرار داد و سربازان این لشکر را علاوه بر آلمانی ها، داوطلبان نوردیک از تمام کشور هاي اروپا تشکیل می دادند. وایکینگ در ابتدا یک لشکر موتوریزه بود، اما در طول جنگ جهانی دوم تبدیل به یک لشکر زرهی شد. این لشکر اس اس که در ابتدا تحت فرماندهی ژنرال (سرتیپ) اس اس فلیکس شتاینر قرار داشت، داراي سه هنگ موتوریزه اصلی به شرح زیر بود:  (سرزمین ژرمن)، که شامل داوطلبان آلمانی « گرمانیا » - هنگ موتوریزه بود.  (سرزمین غرب)، که شامل داوطلبان هلندي « وستلاند .» - هنگ موتوریزه و فلمنگی  بود.(سرزمین شمال)، که شامل داوطلبان « نوردلاند » - هنگ موتوریزه دانمارکی، نروژي، سوئدي و فنلاندي و دیگر داوطلبان اروپاي شمالی بود. این هنگ بعدا گسترش یافت و تبدیل به یک لشکر داوطلب کامل شد. ضمنا باید این مطلب را نیز ذکر کرد که در ژانویه 1942 یک گردان اس اس فنلاندي به هنگ نوردلاند پیوست و در بهار 1943 جاي خود را به یک گردان اس اس استونیایی داد.

یک درجه دار از لشکر وایکینگ اس اس

لشکر وایکینگ آموزش نظامی خود را در هویبرگ 1 آلمان به پایان رساند و در آوریل 1941 به آمادگی جنگی رسید و در عملیات بارباروسا در جبهه ي شرق به قلم فرانتس ویلهلم « پیشگام براي اروپا » شرکت کرد. مطابق کتاب آلمانی زایدلر، لشکر در هنگام عملیات بارباروسا 19,377 سرباز داشت. این عده شامل سربازان آلمانی و فولک دویچه (آلمانی نژاد هاي ساکن در خارج از رایش) و دایره المعارف » داوطلبان نوردیک غیر آلمانی بودند. مارس ریکمنسپول در کتاب اکثریت وسیع مردان در » : در این زمینه اشاره می کند که « وافن اس اس «. وایکینگ اتباع آلمانی بودند

یگان هاي زرهی وایکینگ در حال پیشروي به سوي
روستوف

لشکر در عملیات بارباروسا به نبرد با ارتش سرخ در اوکراین پرداخت. پس از نبرد هاي اوکراین، سربازان وایکینگ در جبهه ي قفقاز جنگیدند و مورد تحسین فرماندهان و افسران وهرماخت (نیروهاي مسلح آلمان نازي) قرار گرفتند، زیرا در ابتدا فرماندهان ارتش به توانایی جنگی این لشکر اس اس مشکوك بودند، امادلاوري سربازان و توانایی جنگی آنها باعث شد که سرانجام این لشکر تحسین افسران وهرماخت را بدست بیاورد. « لشکر 5 وافن اس اس موتوریزه وایکینگ » در نوامبر 1942 ، وایکینگ رسما نامیده شد و در اوایل 1943 به اوکراین بازگشت تا مجددا شهر خارکوف 1 را که اخیرا توسط نیروهاي اس اس زرهی ژنرال اس اس پاول هاوسر 2 رها شده بود، تصرف کند.

یک گروه اکتشافی لشکر وایکینگ در تابستان 1941

لشکر وایکینگ با وجود اینکه پس از نبرد هاي قفقاز بسیار فرسوده شده بود و حتی گردان زرهی اش نیز ناقص شده بود، به عنوان یک نیروي وابسته به گروه ارتش هاي جنوبی ژنرال اریش فن مانشتاین 3، در نبرد خارکوف شرکت کرد و سرانجام در نبرد با نیروهاي زرهی شوروي پیروز شد. پس از اشغال مجددخارکوف، لشکر کاملا تهلیل رفته بود و به همین دلیل از خط مقدم کنار کشیده شد.در اواسط 1943 فلیکس شتاینر 1 به فرماندهی سپاه سوم زرهی اس اس رسید و هربرت اوتو گیله 2 به عنوان جانشین وي به فرماندهی لشکر منصوب شد. در این زمان هنگ نورلاند و گردان فنلاندي از لشکر کنار گذاشته شدند. زیرا فرماندهان آلمانی در نظر داشتند از هنگ نوردلاند هسته ي یک لشکر جدید را ایجاد کنند. در ادامه با دریافت تجهیزات جدید، قدرت زرهی لشکر بیشتر شد و براي جبران تلفات وارد شده بخاطر کنار گذاشتن هنگ نوردلاند و گردان فنلاندي، یک گردان اس اس موتوریزه استونیایی به لشکر پیوست.

یک سرباز از لشکر اس اس وایکینگ با سلاح آتش پاش در خارکوف

در همان هنگامیکه لشکر وایکینگ در حال تجدید قوا بود، نبرد هاي کوچکی نیز با پارتیزان ها انجام داد. اما پس از تجدید قوا، لشکر مجددا به جبهه ي شرق رفت و در نبرد کورسک 1 شرکت کرد. اگرچه نیروهاي آلمانی در این نبرد شکست خوردند، اما وایکینگ ها همراه با بسیاري از لشکر هاي آلمانی به خوبی نبرد کردند و با وجود اینکه از نظر زرهی از قدرت بسیار کمتري برخوردار بود توانستند ضربات شدیدي به نیروي زرهی شوروي وارد کنند. با این وجود لشکر مجددا تهلیل رفت و از نبرد کنار کشید و سپس به صورت یک لشکر زرهی مجددا سازماندهی شد.پس از تجدید سازمان براي بیشتر شدن قدرت، تیپ حمله اس اس والونی 2 به لشکر پیوست. در ادامه، لشکر وایکینگ با پیشروي نیروهاي ارتش سرخ دچار «1945- نظم سیاه هیملر 1923 » یک مشکل بزرگ شد. روبین لومزدن در کتاب سرعت پیشروي [نیروهاي] روسی منجر به محاصره شدن شمار » : نوشته است اکنون تحت فرماندهی ژنرال ،« وایکینگ » . زیادي از نیروهاي وهرماخت شد بلژیکیِ لئون دگرله 3، در « والونی » (سرلشکر) اس اس هربرت گیله، و تیپ اس اس سربازان «. جیب کرسون چرکسی 4 در یک صحنه یادآور استالینگراد 5 گرفتار شدند لشکر در نبرد جیب کرسون چرکسی فعالانه شرکت کردند و در خط شرقی جیب به دفاع در برابر حملات یگان هاي شوروي پرداختند. زمانی که نیروهاي آلمانی محاصره شده در جیب به سمت غرب حرکت می کردند لشکر وایکینگ (و تیپ حمله اس اس والونی) مامور حفاظت از عقب این نیروها بودند. پس از انجام ماموریت اس اس هاي وایکینگ اقدام به شکافتن محاصره و فرار از جیب کردند.طی این اقدام لشکر وایکینگ تلفات سنگینی را تحمل کرد و بخش زیادي از تجهیزات خود را از دست داد.

سربازان لشکر اس اس وایکینگ در مودلین

در طول این عملیات، فرمانده لشکر، ژنرال اس اس هربرت گیله، وفاداري خود را به سربازانش ثابت کرد و تا زمانی که تمام سربازان باقیمانده از جیب فرار کردند در کنار آنها باقی ماند. پس از پایان این نبرد، تیپ والونی از لشکر کنار کشید و لشکر وایکینگ پس از تجدید سازمان براي کمک به دفاع نیروهاي آلمانی به کول 1 فرستاده شد، اما نیروهاي شوروي خیلی زود شهر را محاصره کردند. با این وجود برخی یگان هاي لشکر که به تانک هاي پانتر 2 (پلنگ) مجهز شده بودند به یاري نیروهاي آلمانی شتافتند. ستوان یکم اس اس کارل نیکولوسی لک 3 که فرمانده یک گروهان بود با 5 تانک پانتر خود بی درنگ حمله را آغاز کرد. او در هنگام حمله یک پیام رادیویی از فرمانده اش مبنی بر توقف حمله دریافت کرد، اما پیام را نادیده گرفت و به حمله ادامه داد و توانست با نابود کردن چندین تانک شوروي محاصره را بشکند. او بخاطر دست زدن به چنین خطر بزرگی و به دلیل دلاوري در نبرد به دریافت نشان صلیب شوالیه (یکی از بهترین مدال هاي جنگی آلمان نازي) نائل شد. وایکینگ ها در نجات نیروهاي محاصره شده موفق شدند و سپس دست به عقب نشینی زدند.

آبشخور:;ارتش بین المللی هیتلر نوشته نیک بخش

 

 تمامی حقوق این مطلب برای نویسنده و وبسایت ورماخت محفوظ است.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    آیا هیتلر بزرگترین جنگ سالار تاریخ بوده؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 18
  • بازدید سال : 117
  • بازدید کلی : 6,425
  • آمار